روايات من قلب الصعيد

بقلوب ملؤها المحبة
وأفئدة تنبض بالمودة
وكلمات تبحث عن روح الاخوة
نقول لكِ أهلا وسهلا
اهلا بكِ بقلوبنا قبل حروفنا
بكل سعادة وبكل عزة
روايات من قلب الصعيد

الشاعر والكاتب / عبد العزيز عبد الحليم عبد المطلب شاعر الصعيد عامتا ومدينة أسيوط خاصتا شاعر رواية من قلب الصعيد روايات واقعية - شخصيات تاريخية - قصة قصيرة - نوادر - احداث تاريخية - شعر العامية - المربعات - رومانسيات - ادوار صعيدية - الادب الساسي


ضوابط وتسالى

شاطر
avatar
Admin
Admin

عدد المساهمات : 590
نقاط : 1769
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 15/11/2011
العمر : 28
الموقع : اسيوط

ضوابط وتسالى

مُساهمة من طرف Admin في الأحد مارس 18, 2012 10:11 pm

*****
- فيه فى بلدنا ناس بتملك المليارات وعايشة فى احسن حالة وناس يا عينى مش لاقية ثريد الخبز او الفتات وبتدور عليه فى الزبالة .
- الرئيس المخلوع كان بيعتمد فى كل موعد صرف العلاوات يخطب ويقول عددكم بيكتر والبلد مفهاش موارد واتضح من بعد خلعه انه هو وحاشيته من البهاوات كانوا سارقين كل الموارد .
- الفضل الاكبر كان لقواتنا المسلحة حين حمت ثورة 25 يناير فهى ليس لها دونا عن الدفاع عن الوطن ادنى مصلحة وكأنها كانت تعلم ان فى قلب كل مصرى جرح غاير .
- فى عهد الرئيس المخلوع استشرى فينا الظلم والجور فنسينا المواسم والاعياد حيث كان مسلط علينا جهاز امن كله صلف وغرور فمن قسوته وجبروته عم الفساد .
- يا بنت صوتك الحنين مخلينى عايش فى جنة واحدة لباسها من سندس اخضر وحرير اما الصوت الخالى من الحنية فهو منكر لا يطاق كصوت البغال والحمير .
- يا بنت صوتك الحنين معشعش فى قلبى وساكن جوايا اما الصوت الخشن والجاف كصوت حجر الطاحون والرحاية .
- يا بنت صوتك رقيق وحنين يروى العطشان زى الميه اللى بتجرى لو سمعك الميت ينفض التراب من على كتفه ويجيكى ياحلوه يجرى .
- انا راجل مهنتى صياد عملى من الصبحية لوقت المغارب ومراتى من نوع غريب صوتها فيه جاذبية يخلى الراجل المتوحش وله مخالب يبقى كالحمل الوديع اللى لا ليه دقن ولا شارب .
- مش بعيدة على اكل الخنازير ان يشوهوا صورة البشير النذير – الخنازير بتاكل القاذورات وهم بياكلوها فليس من دونهم منها شرو نقير – فهم كشاكلة الخنازير ياكلون القاذورات بطريق غير مباشر من لحوم الخنازير فلولا ان ديننا على حق ما حرم الله اكل الخنازير وقد ثبتت لكم الوحدانية حين ابتلاكم الله بانفلونزا الخنازير
- كل من اساء الى الرسول فهو معتوه ومخبول لانه تربى على اكل لحم الخنزير الذى ياكل القاذورات بعيدا عن اكل النباتات والبقول الم يعلموا ان اشراككم بالله كعابدى الاصنام والبعول وستدخلون جهنم وتصلون فى السعير كأبى ابن سلول فكل من اساء الى الرسول بكلام غير معقول وان دل على ذلك فانما يدل ان ليس لكم عقول فلو كان لكم عقول تفكرون بها لاهتديتم ووقفتم بين يدى الله فى طاعة ومثول .
- لقد ظنوا المسيئين للبشير النذير انهم ابطال مغاوير ونسوا انهم قذرين لمعيشتهم على لحوم الخنازير وهم يعلمون ان الخنازير طعامها المفضل القاذورات التى تابى ان تأكلها البغال والحمير انتم قد حرفتم فى كتبكم السماوية اما نحن فلم ولن يطرأ عليه اى تغيير فقد قال عنه اللطيف الخبير وانا له لحافظون فما لحق به ادنى تغيير فياليتكم تفكرون فيما لحق بكتبكم المقدسة من تغيير وما بين ما جاء بالبشير النذير ستجدون اننا على الحق وسنحظى بالجنة بشرب القوارير اما انتم ستذوقون عذاب السعير فانا ارجو ان تعودوا الى رشدكم وتكفوا عن اكل الخنازير وتعودوا الىا ما جاء به محمد البشير النذير .
- يا طالع الشجرة هاتلى معاك بقرة تحلب وتسقينى بالملعقة الصينى .
- يا بنت قولى لا بوكى خليه يديك لى وان مرضيش ابوك ابكى واتشهونى .
- لماه على لماه على لميه الورد والياسمين ردوا على وان كنت يا ابن الناس عايز تزوج لسوحك سنتين تبيع طعمية وليه بتضربنى وانا لسه عروسة وتسمع الجيران ضرب البوصة وتسيبنى لوحدى فى حيرة وحوسة لسوحك سنتين تبيع طعمية .
- طلعت فوق السطوح والسطح مال بى يا عبده عايز تتجوز فولك سوس يا عبده بيع واتجوز يبا عبده .
- يا بنات قوموا نلعب يا بنات عثمان غايب يا بنات خلولى نايب يا بنات .
- يا لوزة يا ام قلاقل يا لوزة خدك الفاجر يا لوزة هبى هبى يا لوزة وامليلى عبى ونقطف القطن اول قطفه وعنتر ينادى على وطفه بنات العربان يا بوى جمالهم فتان يا حالى يا بوى – بنات العربان الهلالية سيصحوا فى النجمة البدرية وينقوا البلحة الرطبية بنات العربان يا بوى جمالهم فتان يا حالى يا بوى .
- يا بتاع الليمون حود عندنا ليمونك ظهر من وسط الورق سبحان ما خلق عرسان عندنا .
- البنت قالت لابوها ولا اختشت منه توب الحيا داب يا با والنهد بان منه وان كان معاك زرع طايب بدر عليه لمه لحسن ولاد الهفايا يعولوك همه .
- الحداية لابسه ملاية رايحه تزور السيدة والغراب لابس قبقاب ورايح يزور السيدة .
- ربنا بلانى بام اسنان تاكل وتلقح على الجيران .
- ربنا بلانى بالعمشة تاكل رغيف وتلطش خمسة
- ربنا بلانى بالعورة تاكل رغيف وتلطش دورة " اربعة "
- البلد لا دين ولا ضمير ولا حد يتقى ربنا ولا حد بيخاف من السعير اعمل بما يرضى ربك ولا تعمل بما يرضى الناس وانظر الى المصير اما جنة واما نار – ففى الجنة اكواب من قوارير وحور عين لباسهن من حرير واما فى النار لباسهم فيه السعير وشرابهم من زمهرير فلو عرضت الدنيا بما حوت فى سبيل ان اعصى ربى فلا يلزمنى منها شروى نقير واود ان اعيش فقير
- فكيف لنا من عذاب النار ونحن لا نطيق القيظ فى يوم حر ساده الهجير .
- نحن نلتمس من الله العفو واللطف فهو اللطيف الخبير فانا اعتقد ان لا نهون عليه فهو خالقنا واعلم بنا نلتمس منه الرحمة والشفاعة من البشير النذير فالى متى سنظل على ما نحن عليه من ظلم وجور وتزوير حتى المخابز تنتج الخبز دون نضج وكانه منتج للبغال والحمير واصحاب المخابز من التلاعب اصبح منهم الملك والوزير حتى المراقبين على الطوابين عميت ابصارهم وبصيرتهم وتغاضوا عن كل ما هو ردىء فلا دين لديهم ولا ضمير .
- الا يعلمون انه سياتى عليهم اليوم الذى لا ينفع فيه مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم وراعى ربه فى كل كبير وصغير فان تحقق ذلك سيكون اتى الله بقلب سليم وتحقق فيه الدين والضمير .
- بلد لم ولن يراعى فيها حق النقير الشاكى لربه والمستجير ممن امورنا فى ايديهم ولا يخافون من يوم شره مستطير .

    الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء نوفمبر 21, 2017 10:50 am