روايات من قلب الصعيد

بقلوب ملؤها المحبة
وأفئدة تنبض بالمودة
وكلمات تبحث عن روح الاخوة
نقول لكِ أهلا وسهلا
اهلا بكِ بقلوبنا قبل حروفنا
بكل سعادة وبكل عزة
روايات من قلب الصعيد

الشاعر والكاتب / عبد العزيز عبد الحليم عبد المطلب شاعر الصعيد عامتا ومدينة أسيوط خاصتا شاعر رواية من قلب الصعيد روايات واقعية - شخصيات تاريخية - قصة قصيرة - نوادر - احداث تاريخية - شعر العامية - المربعات - رومانسيات - ادوار صعيدية - الادب الساسي


امثلة وادوار تراث ادبى

شاطر
avatar
Admin
Admin

عدد المساهمات : 590
نقاط : 1769
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 15/11/2011
العمر : 28
الموقع : اسيوط

امثلة وادوار تراث ادبى

مُساهمة من طرف Admin في الأحد مارس 18, 2012 10:18 pm

- الحق والعدل مخاصمنا واحنا بالتالى مخاصمينه وما دمنا عن الحق ابتعدنا وطننا هيتأخر اكيد عن جيله .
- دولة الظلم ساعة واحنا ادينا عايشين فيها ودولة العدل حتى قيام الساعة ونحن من كثرة الظلم كارهين الدنيا بما فيها .
- دولة الكفر بالحق والعدل منصورة اما دولة المؤمنه والمفتقرة الى الحق والعدل دايما فى ذل ومقهورة .
- رعاة الشاه تطاولوا على البنيان ووليت الامور لغير اهلها وكتر الزور والبهتان فالزلازل والبراكين تتآمر على هدما .
- فيه واحد مرتبه عشرة الاف جنيه وواحد مرتبه مائة وخمسين جنيه فيه فرق هنا بين الباشا والبيه وبين الفقرا والمستضعفين فيها فهل هذا يرضى ربنا وانا بقول للمسئولين عنا اتقوا الله فينا والظلمة ربنا مش هيبارك فى مالهم ولا يبارك فى ولادهم والنار ليهم بالمرصاد وسيظلوا مخلدين فيها وهذه خصال كانت من اسمى امانينا فكانت هذه هى نهايتنا فى نار خالدين مخلدين فيها ساعتها الظلمة يقولوا ياريتنا ما كنزنا المنال واللي كان سبب فى شقانا طول ايامنا وليالينا – كنزناه من حلال ومن حرام واليوم تكوى بها جباهنا وجنوبنا وعيونا اضمحلت مآقيها فاصبحنا نتوقها ونشتهيها كما تتقوق الخنازير لاطعمتها النتنه فينغمسوا بوجوههم فيها فمن شب على شىء شاب عليه ومن شاب على شىء مات عليه فياليتنا نحيد عن الظلم ونراعى الحق والعدل بين اهالينا .
- اللى محيرنى مشاغلى بالى ومغلبنى انى مش عارف كيف هيكون مصيرى فياترى ياربى هترحمنى ام هتعذبنى انا عصيت كتير وعصيانى كان ملازمنى لكن املى فيك يا ربى دايما وابدا هو اللى مطمنى ومدام رحمتك الواسعة وسعت كل شىء لكن خوفى محيرنى دايما وتاعبنى بس بقول لنفسى كى اهدىء من روعتها ربى احن على من ابويا وامى ومش هيهون عليه يعد على ذنوبى ويحاسبنى وانا فكرى دايما وابدا مش سايبنى وحاطط فى نفسى دايما وذللنى ومدام مفيش فايده فوضت امرى الى ربى واللي بايده الرحمة فيعفوا عنى .
- كنت فاكر ان اخلص الناس لى هم الاهل والاقارب اتضح ان فيهم حيايه وعقارب .
- ظل النبى صلى الله عليه وسلم يوصى على الجار فياليت تتبع تلك الوصاية حتى وان كان الجار على غير دينك فادعو له بالهداية .
- اذا كنت نويت على الحج والعمرة فرد لكل مظلوم مظلمته والا فلا حج لك ولا عمرة .
- ياكل قضيب القطر ويقول عليه ملبن ولما تشوفه ماشى مستقيم وعلى السطر متقلش انه دايما بيحيد عن الحق ويتلعبن .
- قالوا الحية بتخلف حوية واللي متقدرش تعضه فى اديه هتعضه اكيد فى رجليه ولا هيلاقى طب ولا دواء يداويه ومدام الاخ بيكره اخوه والاخت بتكره اختها هيبقى فيه ايه خير فى حياتنا الدنيوية ومدام حياتنا بقت يبقى اكيد اكلنا حرام وانجبنا هذه الذرية ومدام مش بنخاف من ربنا ولا بنفرق بين الحلال والحرام ييقى هتيجى علينا الايام اللي شوفنا فيها العيش بيصرف بالبطاقة التموينية .
- رئيس مجلس ادارة للنشر حب يسرق عملى لكن ربنا اراد يخزيه وكان فى نيته يرفع امله على حساب املى فدعيت عليه ربنا ينتقم منه ويجازيه .
- بلاش مكن السيرة والنميمة وبلاش من الكدب والتسويف وياريت تكف عن السلوكيات اللئيمة وتتبع ما نهى الله عنه من تحذير وتخويف .
- علشان نحرر ارضنا لازم ولابد من العبور ولو سكتنا هنزيد الطينة بلة ونموت بمرض انفلونزا الطيور .
- سنين كتيره وانا بجرى وراك وبحايلك ونفسى ابعد عنك وافضها سيرة عشان ياحلوة انا مش طايلك ومخليانى عايش فى حيرة .
- ابويا اتجوز غير امى ومرات ابويا مغلبانى ودايما وابدا مفورة دمى وفى البيت لا عايزة تشوفنى ولا هى طايقانى .
- السيرة والنميمة بتاكل كل الحسنات كما تاكل النار الحطب وعشان نحافظ على الحسنات نبعد عن السيرة والنميمة عشان كل ما اقترفناه نلاقيه اتمحى واتشطب .
- الزمن اللى احنا فيه معدش ليه امان فقرشك يعزكم وولدك يلزك وقرشك يبعدك عن الضنك والحرمان اما بدون قرشك ابنك ممكن يضايقك ويستفزك .
- النبى صلى الله عليه وسلم وصى على سابع جار وانا عندى واحد لا يطاق من جيرانى وكل ما انوى ابيع الدار الاقيه يجينى ويعتذر واموره دايما محيرانى
- انا مش طايل الخبز الجاف ولا الثريد وغيرى فى بقه ملعقة دهب وفى بقه قرصه وانا نايم على سرير جريد وهو بيتمتع بالبارفان ومسرح راسه وعامل قصه .
- الحديث قال " كل جسم نبت من حرام فالنار اولى به وفيه ناس لا بتفرق بين الحلال والحرام اذا ما اتيحت لهم الفرصة بتنهب وتسرق ولا تأبه بالحديث وما جاء به فضاعت اموالهم فى البورصة .
- اعملى معروف يا مرات ابويا عاملينى زى ما تعاملى اخويا ابنك زى ما هو غالى عليكى انا برضه غالى على ابويا حتى وان كان اخويا من امى هو برضه بالطبع اخويا وزى ما هو غالى على امه المفروض برضه يبقى غالى على ابويا فلو الرحمة سكنت قلوب الناس لتوطدت صلة الرحم واعتبرت مرات ابويا دى امى واعتبرت جوز امى ده ابويا – ارادة ربنا مالناش فيها دخل ولا بد تنفذ ونفاذها يقتضى منا البنت المسلمة فى الدين تبقى اختى والابن المسلم فى الدين يبقى اخويا .
- فيه شعوب ناقصة عقل ودين وبتتمتع بالملايين وفيه شعوب غالب عليها الدين ومن متع الدنيا محرومين هذا ترتيب رب العالمين وقد نكون نحن من عباده المخلصين
- جملى برك قلته قوم قام ورد الجمل تانى سايق عليك النبى تقوم يا لابس اسكندرانى
- نحن نقول لبابا الفاتيكان ان احنا بنؤمن بالقرآن والتوراة والانجيل فكل من اساء الى سيدنا محمد صلى الله عله وسلم اكيد معتوه وهزيل .
- عروستى اصل وفصل من البذرة لحد الفصل تدخل بيتك تديلك ضد الزعل والنكد اقوى مناعة واقوى مصل ونخليك تعيش تحت جناحها على مداومة الوصل .

    الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء نوفمبر 21, 2017 11:02 am