روايات من قلب الصعيد

بقلوب ملؤها المحبة
وأفئدة تنبض بالمودة
وكلمات تبحث عن روح الاخوة
نقول لكِ أهلا وسهلا
اهلا بكِ بقلوبنا قبل حروفنا
بكل سعادة وبكل عزة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

روايات من قلب الصعيد

بقلوب ملؤها المحبة
وأفئدة تنبض بالمودة
وكلمات تبحث عن روح الاخوة
نقول لكِ أهلا وسهلا
اهلا بكِ بقلوبنا قبل حروفنا
بكل سعادة وبكل عزة

روايات من قلب الصعيد

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
روايات من قلب الصعيد

الشاعر والكاتب / عبد العزيز عبد الحليم عبد المطلب شاعر الصعيد عامتا ومدينة أسيوط خاصتا شاعر رواية من قلب الصعيد روايات واقعية - شخصيات تاريخية - قصة قصيرة - نوادر - احداث تاريخية - شعر العامية - المربعات - رومانسيات - ادوار صعيدية - الادب الساسي


    مقتطفات شعرية

    Admin
    Admin
    Admin


    عدد المساهمات : 590
    نقاط : 1769
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 15/11/2011
    العمر : 34
    الموقع : اسيوط

    مقتطفات شعرية Empty مقتطفات شعرية

    مُساهمة من طرف Admin الأحد مارس 18, 2012 9:33 pm

    الخنزيرة الاسرائيلية
    قالوا اسرائيل قبضت ع الخنزيرة بنت الخنزير
    وقالوا ايه ؟ قالوا د هيحاكموها ودول يدوها نيشال ويكافئوها
    حقيقى اسرائيل هتحاكمها بس محاكمة صورية كى لا يدينها العالم باسره ولا يلوموها
    ومدام حكومة اسرائيل بتكرهنا فليه منكنش بالاذن قدوها
    فالحكاية دى يا مسلمين اوعوا تخيل عليكم د حكاية وقصة بيمثلوها
    اذا كان تاريخهم مشهور بقتل الانبياء فليه تستكتر عليهم صورة رسموها
    مفيش عهود ولا مواثيق برموها من زمان والتزموها
    هل الخنزير اللى رسمتها الخنزيرة ؟ ماهى الا صورة بتعبر على امها وبوها
    ومدام رسموا صورة مشينة لمحمد والمصاحف الاخرى قطعوها
    وعشان ما احنا يا مسلمين بنؤيد برسل الله وكتبه
    ومفيش كلمة علينا يقدروا يقولوها نهايتهم خلاص حلت
    نتيجة ما نالوا من محمد ومن شائنات نسبوها له واقترفوها
    والصورة فى حد ذاتها تحدى لشعور المسلمين لما شافوها
    ولما ابرهه عزم على هدم الكعبة وقبل ان يقترب منها
    استولى على ابل عبد المطلب جد النبى واخذوها
    عبد المطلب طالب ابرهه بأبله ومجابش سيرة الكعبة اللى ناويين يهدموها
    فابرهة قاله انت بتطاهلب بالابل والكعبة خلاص تركتوها
    قال عبد المطلب اما الابل فهى ملكى اما الكعبة فليها رب يحميها
    وسلط الله عليهم طيرا ابابيل ترميهم بحجارة من سجيل
    مقدرش ابرهه بجحافل جيوشه ان يقاوموها
    ومدام غضب ربنا على اسرائيل جيوش الدنيا بعتادها مش ممكن يقدروا يحموها
    ----------------------------------------------------
    الزواج العرفى
    والله يا بنتى عفارم عليك اللى رفضتى الجواز العرفى من خبيث بيضحك عليك
    حقيقى لو كنت وافقتى كنتى جنيتى على نفسك وكان انكر علاقته بيكى
    وموقفك كان بقى حرج مع اهلك وكل اللى حواليك
    ولا بعد كده حد ممكن يقدرك ولا يتقدم ويطلب ايديك
    حتى لو نفسه كانت بتهف عليك لكن الحمد لله ربنا حماك وصانك
    فالشيطان لا قدر يوقعك فى الشرك ولا حتى قدر يغرر بيك
    لو كان الشيطان نفذ غرضه لا كان حد منا خد بايدك ولا حتى سمى عليك
    انت مش عارفة ان البنات اللى وقعت فى الشرك قلوبهم مليانه غل وبيحقدوا عليك
    انت ما متعوسه يللى اجوزتى عرفى معقولة لو حد خدك بعد العملة اللى عملتيها
    لا هتكونى مرتاحه معاه وهيزيد شكه ولا حتى هيثق فيك
    طبعا فيه فرق بين البنت اللى صاينة نفسها وناسها وهل تساوى بمنحله زيك
    فيه فرق بين العمل اللى بيشرف مش زى عملك اللى جاب وشك تحت رجليك
    ----------------------------------------------------
    يا مقرر الضرايب
    اثقلتم كاهل الناس بالضرايب فلا اصحاب ليكم ولا حبايب
    واصبحتم الشبح المخيف للحاضر والغايب
    الناس عايشة فى امان وكافيين خيرهم شرهم فجأة يموتوا بالسكتة القلبية
    تسال عليهم ماتوا بايه يقولولك من الضرايب
    ود عشان ايه ؟ بتقدروها تقدير جزافى وعمل سايب
    فلا بياخدوا فى حسابهم الميه والنور ولا الايجار
    ولا اطفال بتتربى وبتروح مدارس
    ولا بتحتاج لفسحة وملابس او بتطلع ذكاة للاهل والقرايب
    وبيشغل ناس بيوكلها عيش وبيشيل عبء عن الحكومة
    فلا هتكون فيه بطالة ع الاقل حتى لاولاده بعد ما يبقى شايب
    احسن كده يلاقولهم عمل ولا يطلعوا حرامية ومجرمين ويسكنوا الخرايب
    يا مقدر الضرايب ارجوك تبقى عاقل وتقدر تقدير
    يريح الناس عشان محدش يلومك وتبقى عايب
    وقيس على نفسك قبل متقيس على غيرك حتى لا تنهك الناس بالضرايب
    بالتقدير الجزافى هتخلى الناس اللى بتشرب لبن حليب
    مش هيحصل تشرب لبن رايب فانا يتهيأ لى مأمور الضرايب
    ان لم يكن عاقل هيكون الراجل الوحيد اللى بيحلب الغلب والمصايب
    انا مش عارف يا ترى الضرايب دى كل حته
    فالخوف لتكون فى توشكا او حتى فى حلايب
    فان كان كده يبقى الهروب من البلد احسن او اعيش فيها خايب
    مش احسن برضه من ان اكد واتعب واكافأ من الحكومة باثقال كاهلى بالضرايب
    فالعاطل فى الزمن ده يمكن يكون احسن
    من مكافح بيهروا فى بدنه ولا يعتقوه انشالله تبقى شايب
    ومين عارف لما يبقى بلطجى او عاطل
    لا يكون عليه عبء ولا تجرى وراه ضرايب
    وياكل كويس ويشرب كويس وينتهى بالذ المطايب
    ومدام بتشجعوا العمل الخاص ارحموا الناس
    وخلو عليكم شوية عشان تحبوا بعض وتبقوا حبايب
    متكرهوش الناس فى عيشتها واللى معاه مشروع
    يعزم وتقفله ويريح نفسه من دفع الضرايب
    ومدام مأمور الضرايب له نسبه فى الضرايب اللى بيقدروها
    فاهم حاجة عنده انه يكبر لنفسه النايب
    ومدام نايبه يبقى لا تهمه حكومة ولا مستثمرين ولا مشاريع تقام
    انما يهمه ان بطنه يكبر ومدام كبر انتابت اصحاب المشاريع المصايب
    وفى الحالة دى وكان الحكومة على ذوى الاعمال مسلطاه فلا حبايب تهمه ولا قرايب
    ومدام المصلحة الشخصية اهم من المصلحة العامة وفى الحالة دى يبقى الضمير غايب
    ----------------------------------------------------
    يا قلبى سامحه واصفح عنه
    مدام بتحبينى وتريدينى ليه عن حبك تبعدينى
    ومن غير ما اعلم ولا ادرى تهجرنى وتسافر على سدنى
    ومدام بتحبينى وتريدينى متيجى يالله وتاخدنى
    هو فيه حاجة لما تيجى وتبعدنى وعن عزولنا تحاول تنجدنى
    ولحد امته هتصهين وتسبنى والصهينة لا تفيدك ولا تفيدنى
    صوتك لا زال بيرن فى ودانى فبلاش تماطل وتكبدنى
    يا تعجل يا تشوفلى صرفه بعيد عنك واقول قدرى هو اللى واخدنى
    وعنى اغمضها عن خيالك حتى صوتك ابعده عن ودنى
    واقول لعنى وودانى ايه اللى شاغلكم مدام فيه حاجة هتفيدنى
    ومدام حبهن وتنح عن حبى انا هسيبه زى ما هو سابنى
    بس انا حاسه انه هييجى ويتوسلى عشان من خياله مش قادر يبعدنى
    وانا اتقل عليه واعذبه زى بالضبط ما كان بيعذبنى
    واخليه من قلبه يشيد بى ويحاول بطريقته يرغبنى
    عشان ارضى واعفو عن خطاه وخياله اللى كان مطاردنى
    وقلت يا قلبى مدام انت كبير سامحه واصفح عنه مدام مصر وبيأكد انه مش هيسبنى
    وقوام وافلق قلبه الطيب كى يرضينى ولا يزعلنى
    ----------------------------------------------------
    الشوق والضنا
    الشوق واضنانى ولا عرفت كانى من مانى
    صعبت على ابويا وامى وعلى حبايبى كمان وخلانى
    يعنى لا بقيت كانى ولا مانى وعن القرايب منسانى
    بس اعمل ايه ؟ ود كمان قدرى معقوله ارجع من تانى
    لا شوق اقاسى ولا أحب ولا اتوه عن نفسى في ثوانى
    ولما الحب تملى بيتوه ليه خدنى في طريقه وهدانى
    كان سابنى لحياتى وشانى ولا كان تعبنى واضنانى
    هو كده الحب معروف عنه واحد بيضعف بالتانى
    أما لعوذه قصر ديل يا أزعر ولما انت كده ليه بتكون جانى
    بتوقع حبيبك في حبالك فالجانى هو انت والضحية بتقول ربى نجانى
    وربى الطف بحالى وياريت الحب ما بلانى
    أنا ما كنت عايش في حالى ولوحدى ولا اعرف كانى ولا مانى
    بس هو اللي جانى وطرق بابي ويا ريته ما طرقه ولا جانى
    ومدام مفيش نصيب هيكون ذكرى
    وسراب عانيت من جريتى وراه لا طفى لهيبى ولا ورانى
    ----------------------------------------------------
    العلم نور
    ربى خير انيس وكتابى اتخذته جليس
    ومدام ربى تملى في ذكر يستطرد كل خبيث
    وكتابى ما دام في ادي نستنير في الاحاسيس
    وابواب عقلى كلها تتفتح وتتزاحم عنها الترابيس
    وافضى بكل ما ابدع في الكتب وفى الكراريس
    جايز تجالس قليل الاصل يهديك للشر وفى يوم وليلة تلاقى نفسك في المحابس
    وياريت تحبذ من الكتب كتاب ربك فهو طارد للاباليس
    يهديك للنجاح والرفعة بشيء ظاهر دونا عن الكواليس
    وصيتك يشيع في العالم من واشنطن لحد باريس
    من غير الكتاب ما الفرق بين المتعلم وبين الجاهل
    الهايم على وشه تملى من شبرا لميدان رمسيس
    لا عارف شرق من غر ولا بحرى من قبلى ولا الخونه من الجواسيس
    طور الله في برسيمه وجازي تعده من المهاويس
    جاهل والجهل يقتل صاحبه أو تلاقيه واقع داخل متاريس
    الله يكون في عن الجهلة خاليين من الاحاسيس
    الواحد منهم طور بيلف فى ساقية أو حامل كمية من التلاليس
    علموهم يعرفوا تاريخ اجدادهم وهل منف يقولوا عليها ممفيس
    على الأقل يحسوا بطعم الدنيا وحلاوتها بكل المقاييس
    العلم ور والجهل ظلام ونور كتابى كان خير جليس
    ----------------------------------------------------
    يـا أنـانـى
    فكر في ولا تنسانى ولا تسعى أبدا في هوانى
    ومدام أنا من قلبى بحبك ليه تهجرنى تاتى وتانى
    بتهجرنى وتيجى تتوسل وتوسلاتك مش مريحانى
    ياريت تنسانى من قلبك ومتفكرش في أبدا تانى
    أنا بحبك لو انت قنوع واحبك كمان لو انت حقانى
    لو بتصونى وتحمينى ومش بتخوفنى وترجع تانى
    وحكايتك معاى مش مريحانى بل بالعكس هى تملى قلقانى
    وبتغلط وتيجى تتوسل وبتقول دايما وتملى ظالمانى
    هو أنا برضه اللي ظالمك ولا انت اللي ظالمانى وحركاتك مش مطمنانى
    مهما تقول ومهما تحلف ثقتى فيك مش هترجع تانى
    هو اللي اتكسر مهما اتصلح مش هيرجع سليم من تانى
    كفاية نفسى ارتاح منك سنينك تملى مدوبانى
    لو فيك عنين بتبص على كنت شوفت المرار اللي اضنانى
    ومدام انت انانى متفكرش إلا في نفسك حرام اعيش وياك تانى
    ----------------------------------------------------
    من نعم ربنا علينا
    من نعم ربنا علينا إن خلق لينا النساء
    فهن الحياة والماء والهواء وبغيرهن لم يكتب لنا البقاء
    ولولاهم ماكان الحب ولا الشوق ولا اللهفة ليوم اللقاء
    الانوثة الطاغية سمى لبعضهن يغلب عليهن الخجل والحياء
    الخجل والحياء في حد ذاتهما انوثة والانوثة تقارب ورضاء
    الخالية من الانوثة هي الرجل سواء بسواء وتعمل على البعد والجفاف
    لو اخلصت المراة لبعلها الحب ما بخل عليها واجل العطاء
    اتخذوها كحصن واحتموا بها كغطاء وكانت له عون في السراء والضراء
    الله عظم كيدهن فبامكانها تضحك على الرجل فيمعن لها الاصغاء
    وكى تظهر الحنيه تجعل حناها بكاء الدلع لو امتزج بالفة أسمت به عنان السماء
    ومدام لكل داء دواء فدواء المراة للرجل تجعله يميل للشفاء
    يا ليتهن يسلكن مسلك الاربعة نساء التي ذكرن واجزل لهم الثناء
    خديجة بنت خويلد وفاطمة بنت محمد صلى الله عليه وسلم
    ومريم ابنة عمران واسيا بنت محازم فهن في العالمين خير النساء
    ما اجمل المراة في الناس ببعلها كروضة وهما فيها يتسليان بالفسيفساء
    دنيا الرجل المراة الصالحة إذا اهدته اهتدى بهدى الانبياء
    ----------------------------------------------------
    القسمة والنصيب
    عملالى زى القط والفار وبتطلبنى ايما في الدار
    ويا ريت كان باسمها الحقيقى إنما كان باسم مستعار
    ولما بعت اختى لخطبتها امها واختها رفضوا الحوار
    ولما عرفت برفض امها واختها على اثر ذلك داقت المرار
    والحت بعدها ع القرب منى وأنا رافض اقرب من النار
    حكم امها واختها زى الحفار اللى بيعترض جذور النبات ويصيب التربة البوار
    وبعدها امها اطلقت الشرار وع التو قطعت الاخبار
    رفضونى ويا ريت الرفض كان مهذب ولم يراعوا حق الجوار
    وأنا مؤمن بالقسمة والنصيب والناس في مستقبل بناتها احرار
    الرفض كان حقيقى قاسى وكأن كان فيه بينا طار
    بعدها اتصلت ربى وقالتلى مش ممكن استبدل الجنة بالنار
    حرام عليك أنا اكيد بنهار والهموم جنتنى بالاخطار
    يا انت يا مش هتجوز وهغير بحياتى المسار
    حياة العذوبية من غيرك افضل والخوف ليجيب لنفسى العار
    وبعد ما يعرف إن أنا كنت بحب غيره وامى واختى كانوا سبب الدمار
    حامى واختى جنوا الاتنين على وعقلى من دماغى طار
    وهل يصح من بعد الاهانة يكون فيه بينا استقرار
    وليه ما يسيبوا كل بنت في حالها وهى بس اللي ممكن تحتار
    الحب اتصال طبيعى خالى من الجنيه والدينار
    وأنا يهيأ لي بعد الرفض يندموا الصغار قبل الكبار
    واللى اتكسر مش ممكن يصلح تانى د ممكن يكون فيه شجار
    وممكن ييجوا عندى وأنا اروح عندهم وفى القلوب رواسب غبار
    ------------------------------------

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 3:54 pm