حبيبى I love you
حبيبى I love you عزولنا خلاص ظعتوه
يا ساتر : ادينا ارتحنا منه د يا ما خلانا كنا بنصرخ ونقول يا هوو
يا ريت ميرجعش تانى وياريتهم يموتوه
ويجيبوله حبل ويربطوه وع الرمال والحصا يجرجروه
والعذاب اللي ذقاه لينا ندوقهوله ويضربوه لما يشعروه
مفيش عزول عمل زيه د لا شاف ادب ولا اهله ربوه
عمايله مش عمايل بنى ادمين دى عمايله عمايل مجرمين
وعشان افتراه ربنا جابله ناس عتاه ودايما قاسيين
لا يعرفوا هواده ولا يعرفوا رحمة ولا يعرفوا الطراوه واللين
يثوروا ساعة الغضب اثارة ثميلين ومجانين
من كده العزال اللي تخلى زيه اكيد عرفوا ومكتومين
----------------------------------------------------
ما تقولى كيف ولماذا
ما تقولى كيف ولماذا ومن الذي هداك لهذا
هل اعجبتك الخدود الروائق أم جذبتك العيون الاخاذه
وهل اكتفيت بتلك الاوصاف أم لديك اوصاف ممتازة
قلت هناك جمال ماله وصف جمال مستوحى وع الفرازة
طعم فاها مدام معتقة أما شذاها ففى الزفير نفاذه
قال زودنى في المحاسن قلت بيضه وملفوفة كالظبية ومن غيرها مفيش منه مفازا
قالى لقب عن حاجة ناسيها قلت الخطوة المبهرة في عيون العشاق هزازة
قلت والله أنا تهت في وصفك وقلبى ضمن القلوب هايمة للعشق والجمال شحاذه
ارجوك وحياتك اليومين دول تنورنى د أنا فكرى اليومين دول في اجازة
فيه اكتر من كده تنوير غير كده الدنيا ملهاش عازة
----------------------------------------------------
من غيرك انت
من غيرك انت مش هقدر اعيش زى طائر وفصلوا عنه الريش
ود ممكن يوسعوه ضرب وممكن يوسعوه تلطيش حتى الامل بقى عندى مفيش
وانا فى بعدك مش هلاقى الدقة ولا حتى هلاقى جبنة قريش
واصبحت مهجور بلا مؤنس اللهم الا ومعايا الخفافيش
واتحولت من شنة ورنة لصعلوك من الحرافيش
اعمل ايه فى زمنى الاغير لا ثريد عندى ولا قراقيش
وكأنى لا كنت فى زهو ورفعة ولا اثاث فاخر ومفعم بالريش
حتى توبى بقى رث ومهلهل ومرقع لاشرطة وتناتيش
عجبى عليك يا دنيا كنت فيها غنى والحمد لله دلوقتى مفيش
لا الراكب يفضل راكب ولا الماشى يفضل ماشى وتركوا العمم ولبسوا الطرابيش
حتى الكيف اتحول لبانجو بعد ما كان افيون وحشيش
ومدام نشأت اول نشاة سليمة فهذا وذاك عاد ميلزمنيش
فانا ارجوك تتفاوتى شوية وعمال على بطال متحاسبنيش
انا بشر من دم ولحم لو حصلت منى هفوة متآخذنيش
طول بالك على شوية وبلاش تقولى انا مستهلكيش
انا كنت عايز واحده افهمها وتفهمنى مش واحدة زيك زرقة بكرابيش
كنت اتمنى تفضلى يا حلوة معايا وتقوليلى انشالله ياحبيبى تعيش
ومدام ربنا بلانى بواحدة زيك ممكن ربنا ميحاسبنيش
استهدى بالله وطولى بالك وخلينا ياحلوه مع بعض نعيش
ونتمشى ع الكورنيش ونفسح ونتسلى بفذدق وياميش
----------------------------------------------------
حبيتك حب محصلشى
بالطبع هسيبكم وانا واشى مدام الحلو عمره ميكملشى
بصيت ليها بصة مغرم صبابة فاشاحت بعصاها على هشى
وبالرغم من اللى حصل د كله لقيتها اصرت على عنادها
وقلت لنفسى كفاية يا واد خلاص امشى
وجيت فى مرة ولقيت وشها بيداعب رمشى
فكرت انها بتلعب بى وناوية على غشى
قالتلى ابدا اعتبر اللى حصل بينا محصلشى
د انا كنت ناوية اختبر حبك هتواصل معايا او متواصلشى
ولما اتأكدت من حبك لى حبيتك حب محصلشى
فانا بحذرك اوعى تغيب عنى لحظة ولا تقولشى
هتكون جنيت على وعلى نفسى واكون فى وضع سىء محصلشى
----------------------------------------------------
يا ريت تسأل فى البعد على
يا ريت تسال فى البعد على اوعى تجينى حتى بعد شوية
وانا فى انتظارك النار بتاكل فى والسهر كاد يودى بعنى
شمت العدا فى ومجيئك يا ريت كا باديا
طلبت فى الحال والتو وانا باجرى والارض بتجرى من تحتى
ولا اسمح لحد فيك يشاركنى وانا باستاثر لحبك فى
وانا مش ممكن انساك ولا انسى عشرتى وياك ولو تراب الارض غطى عنى
ومش هسمح لك تلوف بغيرى كنت انفض التراب الجاثم فوقى واجيلك حبو على ادى
احساسى انك هتصعب على ومهما كان انت متهنش على
----------------------------------------------------
الزوجة الشرسة
الله يجازى المجازى وعطانى مقلب فى جوازى
بلانى بجميلة لكن هشة كابو دقيق الخبازى
الجمال لوحده غير مجدى اما الانوثة شرط جوازى
بالجمال والانوثة اوعى توازى وفى الطابور حتى تحازى
فهى سكنى وملازى وفوزى فى دينى ومغازى
وان بدلتنى حب فى حب هتحظى بحبى واعزازى
كان املى احسن بحب وحينه مش راجل قصادى وبيرازى
----------------------------------------------------
حرام اكدب واغشك
مش جايز اقولها فى وشك حرام اكدب عليك واغشك
يمين بالله الكدب خيبة ويجوز بايدى لهدم عشك
ومدام بتكدب دايما وتملى اغرب عن وجهى ومتورنيش وشك
اقول الحق وميهمنيش ومش ممكن عشانك اكدب وافشك
ومهما ظهرت ونفشت ريشك بركلة واحدة ممكن اهشك
----------------------------------------------------
ديمقراطية أمريكا
أمريكا المستبدة قاهرة الشعوب تدعى الديمقراطية بلسان طلق ملعوب
وهى ليست من الديمقراطية في شيء بل تود السيطره على العالم من الشمال للجنوب
وما حدث في أفغانستان والعراق من قهر لإرادة الشعوب
هي من منطق القوة والسيطرة في كل مجال تجوب
فلا احد يعترض طريقها فالديمقراطية التي تنادى بها ما هي إلا اسلوب
كي تحتال بها على الشعوب
الديمقراطية لا تدخل في شئون الغير وان تدخلت فهو منطق غير مرغوب
فأين ارادة العب الافغانى وارادة الشعب العراقى
فهل هناك ارادة لشعب مقهور على امره ومغلوب
نحن قرأنا ورأينا على مر العصور من تقلب الأوضاع في الشعوب
سياتى على أمريكا يوم لا مفر منه وسيكون اسود من قرن الخروب
وسنغنى الشعوب المقهورة بلسان طلق طروب
الحمد لله الذي أرانا في أمريكا يوم على راس شعوبها من الطين الف ربروب وربوب
ونهنىء بعضا البعض ونتبادل فيما بيننا الذ واحلى مشروب
فترتاح الشعوب المقهورة من حولها فلا غالب حينئذ ولا مغلوب
فهي كما نراها دائما وابدأ كالبقرة الحلوب
تمد إسرائيل بخيراتها فضرعها لها ممتلىء دائما فلا انقطاع يحدث بها ولا نضوب
الطفل المولود في إسرائيل مدلل في أمريكا فيشركوه مع العجل المولود
معه في أمريكا وقد يحرموه من تناول السرسوب
كي يشب ويكبر بسرعة ويعلم إن الأرض التي يعيش فوقها
ليست ارضه وإنما ارض غيره بل حق مسلوب
سلبته ارض القوة والهيمنة ولكن الخلاص لا مفر منه من الله ولا هروب
سيرجع الحق لاحابه والغادر يعيش حياته في ضنك ومكروب
بل اضاف كل رئيس فيها وزرا على اوزاره فكثرت على كاهله الذنوب
فكيف تكون له ذنوب وهو مشرك من اصله فالمشرك مهما اصلح
ومهما استغفر فلن تقبل منه مهما تضرع ومهما قال ربى اتوب
نصرنا كعرب لن يتحقق إلا إذا وحدنا الكلمة وجعلنا الجهاد في تقدم دؤوب
والعدو حينئذ إما ينصاع لارادتنا وإما إن يعيش وعقله مخروب
كرجل أصابه مس من الشيطان يمشى مترنحا في الطرقات
فلا يعرف ما يقوله فيطلقون الناس عليه انه مجذوب
أو تراه بين حين واخر ملقى على الأرض تارة
وعلى ظهره تارة وتارة على وجهه مقلوب
وهذه نهاية كل طاغى فيكون ضعيف الإرادة مسلوب
أمريكا وإسرائيل
حسبنا الله ونعم الوكيل دعاء بتردده جيل ورا جيل
في أمريكا الطاغية وحليفتها إسرائيل أمريكا قتلت الهنود الحمر
أصحاب الأرض الأصليين والفلسطينيين أصابهم القتل والتقتيل
على هايدى الصهاينة من طغاة إسرائيل
والديمقراطية اللي بتدعيها امريكا عبارة عن اقاويل
بترددها بين حين واخر وهى بعيدة كل البعد عن القال والقيل
وبالممارسة والتحليل نجد أمريكا منحازة انحياز كلى لاسرائيل
لأنها تعلم إنها على شاكلتها وانهما توأمان في اغتصاب
ارض الغير من اصحابها وليس لها دون ذلك بديل
فهي تؤيدها على طول الخط رغم ما تقوم به من قتل وتقتيل
أمريكا وإسرائيل لهما مصالحهما فلا صديق لهما ولا خليل
أمريكا تبدو كرجل فاجر نهايته يصبح ضعيف وهزيل
إسرائيل لدول الغرب اكبر عميل ولدول الشرق عدو تقيل
ليس بموقف أمريكا تجاه العرب اى تعليل
سوى انهما دولتان مزروعتان امريكا في الغرب وفى الشرق إسرائيل
إسرائيل كالمراة تضرب وتملا الدنيا صريخ وعويل
وتخلى العالم كله يحن لشكوتها ويميل اللب الصهيونى في أمريكا
له نفوذ وقادر على التشكيل
صانع القرار الامريكى بين اصبعى اللب الصهيونى يميله حيث يميل
وقد يعود على الشعب الامريكى مستقبلا بعواقب وخيمة تشعر بعدها إن ما حدث لها
من تفكك وتخبط قد جاءها من تاييدها الظالم لاسرائيل
الصهاينة منذ الاذل متعطشين لسفك دم البشر ممن ليسوا على دينهم
فهم يولدوا في دمائهم سلوك القتل والسطو والتنكيل
سياتى نهاية امريكا بمشية الله على ايدى الصهاينة ممن هم اعضاء
مهيمنين على البنتاجون وممن هم يخططوا لاسرائيل
بانها ستمتد من الفرات إلى النيل وهذا لم ولن يكون
فان فكروا في إن يكون لا قدر الله فقد ضلوا سواء السبيل
يا ليتها من خيبة امل
استحالة ان نستمر على تلك الحالة وقد انعدمت فينا العدالة
المكتب اصبح خالى بما كان يحوى من عمالة
لا صحفى ياتينا بخير ولا كاتب ينشر مقالة
اصبحنا نكتب مقالا باسم اهالينا حمديه وكوثر وهالة حتى اوشكنا ان نكتب للعمة والخالة
لحد ما صبحت كتابتنا ممله وعلى وشك ان نلقى بها فى الزبالة
الطمع ادى بنا فى النهاية الى اسوأ حالة
فبدلا من ان نسمو بالصحافة وجدنا انفسنا بين طفيل وعالة
يا ليتها من خيبة امل ادت بناء الى المضى فى الخيانة
فاستسلمنا لما حل بنا فالتزمنا للاستكانه
----------------------------------------------------
ابراهيم وهاران
القى بابراهيم فى النار ايام الملك نمرود ولما نجاه الله منها اصاب الملك الشرود
ابراهيم ابو الانبياء كان يؤمن برب الوجود اما هاران فربه ليس له وجود
كان يعبد صنم من صخر جلمود يفتقر الى المهابة ويعلوه البرود
فاعتقد هاران ان ربه سينجيه شانه شان رب الوجود
فاحترم النار والقى بنفسه فيها وهو مطمئن ومشدود
فالتهمته النار وتحول الى رماد مع الوقود
وكان هذا بين شاهد ومشهود فلم لا يؤمنوا بعد كل هذا برب الوجود
الم يعلم هاران ان ابراهيم سكون فى فردوس الخلود ام هو سيكون فى عذاب ممدود
----------------------------------------------------
مين بيضحك على مين
مين بيضحك على مين طالما المادة والنفوذ بتكسر كل القوانين
فلا يمكن لى ان اكون من الوظفين طالما ليس لدى مادة من المهيمنين
نحن فى كل المجالات منسيين بل وفى الحصول على القمة معدومين
الدولة تتكلم دايما عن الحد من البطالة ونحن للعمل اصلين
وحتى لو اتحققت هيكون امته ونحن على وشك ان نكون مسنين
نحن بنعانى من اناس لا ليهم شرف ولا دين
حسبنا الله ونعم الوكيل من اناس لا يخافون من رب العالمين
هؤلاء مجرمين لا يتورعون فى الكسب الحرام وترك الظلم يجور بالمظلومين
لا شك ان هناك حيتان تلتهم اموال الممولين
فالوظائف فى بلدنا اصبحت من حق القادرين
اما الفقراء فهم عنا بعيدين فليس لديهم مال ولا لديهم مهمنين
ويرون باعينهم ما يدور من حولهم وهم بما يرونه مكبوتين
حتى اوشكوا ان ينفجروا والدولة تتهمهم كارهابيين
فيه هناك حيتان فى الدولة معروفين فلا حد يقدر يتفوه بكلمة سيكون من المواربين
كيف لى كمواطن ارى الظلم واحب وطنى واكون من المنتمين
فيه عاملين كثيرين سودوا حالاتهم وقبضوا الالاف والملايين
واتعينوا مرة اخرى فى بعض من المصالح المميزين
والشاب لم يجد عمل فصار من اليائسين
ومدام مفيش قانون رادع لهؤلاء المتلاعبين
سيستمروا فى تلاعبهم طالما انعدمت القوانين
----------------------------------------------------
مـربـعـات
يا لحظى الهباب ويا للعجب العجاب
كلما تقدمت لصحيفة يقابلونى بترحاب حتى ظننت انى اعلو فوق السحاب
لكن افاجأ ممن يدعون انهم فلاسفة الاداب
قد نصبوا لى كمين واطاحوا لى فى انقلاب
حتى يئست من حياتى وظننت انى اجرى ورا سراب
وسدو نفسى من محاولة الكتابة او حتى التفح فى كتاب
بالرغم من شعر راسى اللى شاب فنحن من المسرح الادبى فى غياب
اتهمونا اننا نجهل علم الكتاب ونحن فى انفسنا نعلو فوق السحاب
كم من مؤلفين عابوا اعمالهم فى حياتهم وبعد ان ماتوا
علموا انهم دخلوا الادب من اوسع الابواب
وهل كانوا من العمل الذى ادعو انه تافه يقرءونه دون استيعاب
ام كانوا يفهمونه وما ينالون منهم غير الاغتياب
وماذا كان بعد كل هذا وبعد ان حفيت قدماى وكعبى داب
وانا لا اعرف سبب من الاسباب
وانا اقول الشعر دون دراسة للعروض ودون معرفة موقع الكلمة من الاعراب
الا بالموسيقى التى اسمعها باذنى هكذا كان الشعر الجاهلى
بليغ فجاء ما هو ابلغ من الملك الوهاب
----------------------------------------------------
شكر وثناء
اليك يا ربى بثثت شكواى فراعيت حزنى وبلواى
وشفيت عزيز لدى كثيرا ما اقرت به عيناى
دعوتك باسمائك الحسنى تارة وبالقرآن تارة فبرحمتك وعطفك قبلت دعواى
وانا بداخلى لن استحق هذا ومع هذا فانت احن على من والداى
تغاضيت عن ذنوبى وقسوتى وعملت على قبولى ورضاى
العبد لا يعفو وانت تعفو فهل فى اخرتى استطيع ان اثبت امامك وتخور قواى
فاللهم يا مثبت القلوب ثبت قلبى على دينك
كى تذهب الخوف عن والطمأنينه تتمكن من قلبى وحشاى
لم تخيب املى فى حياتى الدنيوية فارجو الا تعمل فى اخرتى على ردى وخزاى
فلك الحمد ولك الشكر ان خلقتنى مسلما
فان لم اكن والعياذ بك فكيف يكون ان اخلد فى نار
ترمى بشرر كالقصر تطيقها نفسى وازاى
وكثيرا ما اخلو بينى وبين نفسى واشكر ربى
الذى نجانى وانقدنى من عذاب اسمع نه ولم تراه عيناى
فاللهم يا ربى لا تجعلنى اراه فرؤيته وان ادخلتنى الجنة
سيظل عالقا بذهنى وصورته لا تفارق عيناى
واحرم من نعيم جنة ادخلتنى فيها فقد احزن على من لم يحالفهم الحظ
والهداية ولن تهديهم كما هديتنى فياليتك تهدى العاصى والكافر
وتذهب عنهم البلاء وتجعل منهم عابدين واولياء
فانا احسن واتالم وغيرى يحس ويتالم
وما لا احبه لنفسى لا احبه لغيرى فكيف الارى الالام تحيق بسواى
ولكن انت وشانك فى عبيدك تضل من تشاء وتهدى من تاء
فلا تؤاخذنى ان كنت اخطأت فالخطأ والنسيان من سمة البشر
فاللهم اهدنى الى صراطك المستقيم وعلى الاستقامة سدد خطاى
فانا عبد ذليل وضعيف فلا احد غيرك ياخذ بيداى
حبيبى I love you عزولنا خلاص ظعتوه
يا ساتر : ادينا ارتحنا منه د يا ما خلانا كنا بنصرخ ونقول يا هوو
يا ريت ميرجعش تانى وياريتهم يموتوه
ويجيبوله حبل ويربطوه وع الرمال والحصا يجرجروه
والعذاب اللي ذقاه لينا ندوقهوله ويضربوه لما يشعروه
مفيش عزول عمل زيه د لا شاف ادب ولا اهله ربوه
عمايله مش عمايل بنى ادمين دى عمايله عمايل مجرمين
وعشان افتراه ربنا جابله ناس عتاه ودايما قاسيين
لا يعرفوا هواده ولا يعرفوا رحمة ولا يعرفوا الطراوه واللين
يثوروا ساعة الغضب اثارة ثميلين ومجانين
من كده العزال اللي تخلى زيه اكيد عرفوا ومكتومين
----------------------------------------------------
ما تقولى كيف ولماذا
ما تقولى كيف ولماذا ومن الذي هداك لهذا
هل اعجبتك الخدود الروائق أم جذبتك العيون الاخاذه
وهل اكتفيت بتلك الاوصاف أم لديك اوصاف ممتازة
قلت هناك جمال ماله وصف جمال مستوحى وع الفرازة
طعم فاها مدام معتقة أما شذاها ففى الزفير نفاذه
قال زودنى في المحاسن قلت بيضه وملفوفة كالظبية ومن غيرها مفيش منه مفازا
قالى لقب عن حاجة ناسيها قلت الخطوة المبهرة في عيون العشاق هزازة
قلت والله أنا تهت في وصفك وقلبى ضمن القلوب هايمة للعشق والجمال شحاذه
ارجوك وحياتك اليومين دول تنورنى د أنا فكرى اليومين دول في اجازة
فيه اكتر من كده تنوير غير كده الدنيا ملهاش عازة
----------------------------------------------------
من غيرك انت
من غيرك انت مش هقدر اعيش زى طائر وفصلوا عنه الريش
ود ممكن يوسعوه ضرب وممكن يوسعوه تلطيش حتى الامل بقى عندى مفيش
وانا فى بعدك مش هلاقى الدقة ولا حتى هلاقى جبنة قريش
واصبحت مهجور بلا مؤنس اللهم الا ومعايا الخفافيش
واتحولت من شنة ورنة لصعلوك من الحرافيش
اعمل ايه فى زمنى الاغير لا ثريد عندى ولا قراقيش
وكأنى لا كنت فى زهو ورفعة ولا اثاث فاخر ومفعم بالريش
حتى توبى بقى رث ومهلهل ومرقع لاشرطة وتناتيش
عجبى عليك يا دنيا كنت فيها غنى والحمد لله دلوقتى مفيش
لا الراكب يفضل راكب ولا الماشى يفضل ماشى وتركوا العمم ولبسوا الطرابيش
حتى الكيف اتحول لبانجو بعد ما كان افيون وحشيش
ومدام نشأت اول نشاة سليمة فهذا وذاك عاد ميلزمنيش
فانا ارجوك تتفاوتى شوية وعمال على بطال متحاسبنيش
انا بشر من دم ولحم لو حصلت منى هفوة متآخذنيش
طول بالك على شوية وبلاش تقولى انا مستهلكيش
انا كنت عايز واحده افهمها وتفهمنى مش واحدة زيك زرقة بكرابيش
كنت اتمنى تفضلى يا حلوة معايا وتقوليلى انشالله ياحبيبى تعيش
ومدام ربنا بلانى بواحدة زيك ممكن ربنا ميحاسبنيش
استهدى بالله وطولى بالك وخلينا ياحلوه مع بعض نعيش
ونتمشى ع الكورنيش ونفسح ونتسلى بفذدق وياميش
----------------------------------------------------
حبيتك حب محصلشى
بالطبع هسيبكم وانا واشى مدام الحلو عمره ميكملشى
بصيت ليها بصة مغرم صبابة فاشاحت بعصاها على هشى
وبالرغم من اللى حصل د كله لقيتها اصرت على عنادها
وقلت لنفسى كفاية يا واد خلاص امشى
وجيت فى مرة ولقيت وشها بيداعب رمشى
فكرت انها بتلعب بى وناوية على غشى
قالتلى ابدا اعتبر اللى حصل بينا محصلشى
د انا كنت ناوية اختبر حبك هتواصل معايا او متواصلشى
ولما اتأكدت من حبك لى حبيتك حب محصلشى
فانا بحذرك اوعى تغيب عنى لحظة ولا تقولشى
هتكون جنيت على وعلى نفسى واكون فى وضع سىء محصلشى
----------------------------------------------------
يا ريت تسأل فى البعد على
يا ريت تسال فى البعد على اوعى تجينى حتى بعد شوية
وانا فى انتظارك النار بتاكل فى والسهر كاد يودى بعنى
شمت العدا فى ومجيئك يا ريت كا باديا
طلبت فى الحال والتو وانا باجرى والارض بتجرى من تحتى
ولا اسمح لحد فيك يشاركنى وانا باستاثر لحبك فى
وانا مش ممكن انساك ولا انسى عشرتى وياك ولو تراب الارض غطى عنى
ومش هسمح لك تلوف بغيرى كنت انفض التراب الجاثم فوقى واجيلك حبو على ادى
احساسى انك هتصعب على ومهما كان انت متهنش على
----------------------------------------------------
الزوجة الشرسة
الله يجازى المجازى وعطانى مقلب فى جوازى
بلانى بجميلة لكن هشة كابو دقيق الخبازى
الجمال لوحده غير مجدى اما الانوثة شرط جوازى
بالجمال والانوثة اوعى توازى وفى الطابور حتى تحازى
فهى سكنى وملازى وفوزى فى دينى ومغازى
وان بدلتنى حب فى حب هتحظى بحبى واعزازى
كان املى احسن بحب وحينه مش راجل قصادى وبيرازى
----------------------------------------------------
حرام اكدب واغشك
مش جايز اقولها فى وشك حرام اكدب عليك واغشك
يمين بالله الكدب خيبة ويجوز بايدى لهدم عشك
ومدام بتكدب دايما وتملى اغرب عن وجهى ومتورنيش وشك
اقول الحق وميهمنيش ومش ممكن عشانك اكدب وافشك
ومهما ظهرت ونفشت ريشك بركلة واحدة ممكن اهشك
----------------------------------------------------
ديمقراطية أمريكا
أمريكا المستبدة قاهرة الشعوب تدعى الديمقراطية بلسان طلق ملعوب
وهى ليست من الديمقراطية في شيء بل تود السيطره على العالم من الشمال للجنوب
وما حدث في أفغانستان والعراق من قهر لإرادة الشعوب
هي من منطق القوة والسيطرة في كل مجال تجوب
فلا احد يعترض طريقها فالديمقراطية التي تنادى بها ما هي إلا اسلوب
كي تحتال بها على الشعوب
الديمقراطية لا تدخل في شئون الغير وان تدخلت فهو منطق غير مرغوب
فأين ارادة العب الافغانى وارادة الشعب العراقى
فهل هناك ارادة لشعب مقهور على امره ومغلوب
نحن قرأنا ورأينا على مر العصور من تقلب الأوضاع في الشعوب
سياتى على أمريكا يوم لا مفر منه وسيكون اسود من قرن الخروب
وسنغنى الشعوب المقهورة بلسان طلق طروب
الحمد لله الذي أرانا في أمريكا يوم على راس شعوبها من الطين الف ربروب وربوب
ونهنىء بعضا البعض ونتبادل فيما بيننا الذ واحلى مشروب
فترتاح الشعوب المقهورة من حولها فلا غالب حينئذ ولا مغلوب
فهي كما نراها دائما وابدأ كالبقرة الحلوب
تمد إسرائيل بخيراتها فضرعها لها ممتلىء دائما فلا انقطاع يحدث بها ولا نضوب
الطفل المولود في إسرائيل مدلل في أمريكا فيشركوه مع العجل المولود
معه في أمريكا وقد يحرموه من تناول السرسوب
كي يشب ويكبر بسرعة ويعلم إن الأرض التي يعيش فوقها
ليست ارضه وإنما ارض غيره بل حق مسلوب
سلبته ارض القوة والهيمنة ولكن الخلاص لا مفر منه من الله ولا هروب
سيرجع الحق لاحابه والغادر يعيش حياته في ضنك ومكروب
بل اضاف كل رئيس فيها وزرا على اوزاره فكثرت على كاهله الذنوب
فكيف تكون له ذنوب وهو مشرك من اصله فالمشرك مهما اصلح
ومهما استغفر فلن تقبل منه مهما تضرع ومهما قال ربى اتوب
نصرنا كعرب لن يتحقق إلا إذا وحدنا الكلمة وجعلنا الجهاد في تقدم دؤوب
والعدو حينئذ إما ينصاع لارادتنا وإما إن يعيش وعقله مخروب
كرجل أصابه مس من الشيطان يمشى مترنحا في الطرقات
فلا يعرف ما يقوله فيطلقون الناس عليه انه مجذوب
أو تراه بين حين واخر ملقى على الأرض تارة
وعلى ظهره تارة وتارة على وجهه مقلوب
وهذه نهاية كل طاغى فيكون ضعيف الإرادة مسلوب
أمريكا وإسرائيل
حسبنا الله ونعم الوكيل دعاء بتردده جيل ورا جيل
في أمريكا الطاغية وحليفتها إسرائيل أمريكا قتلت الهنود الحمر
أصحاب الأرض الأصليين والفلسطينيين أصابهم القتل والتقتيل
على هايدى الصهاينة من طغاة إسرائيل
والديمقراطية اللي بتدعيها امريكا عبارة عن اقاويل
بترددها بين حين واخر وهى بعيدة كل البعد عن القال والقيل
وبالممارسة والتحليل نجد أمريكا منحازة انحياز كلى لاسرائيل
لأنها تعلم إنها على شاكلتها وانهما توأمان في اغتصاب
ارض الغير من اصحابها وليس لها دون ذلك بديل
فهي تؤيدها على طول الخط رغم ما تقوم به من قتل وتقتيل
أمريكا وإسرائيل لهما مصالحهما فلا صديق لهما ولا خليل
أمريكا تبدو كرجل فاجر نهايته يصبح ضعيف وهزيل
إسرائيل لدول الغرب اكبر عميل ولدول الشرق عدو تقيل
ليس بموقف أمريكا تجاه العرب اى تعليل
سوى انهما دولتان مزروعتان امريكا في الغرب وفى الشرق إسرائيل
إسرائيل كالمراة تضرب وتملا الدنيا صريخ وعويل
وتخلى العالم كله يحن لشكوتها ويميل اللب الصهيونى في أمريكا
له نفوذ وقادر على التشكيل
صانع القرار الامريكى بين اصبعى اللب الصهيونى يميله حيث يميل
وقد يعود على الشعب الامريكى مستقبلا بعواقب وخيمة تشعر بعدها إن ما حدث لها
من تفكك وتخبط قد جاءها من تاييدها الظالم لاسرائيل
الصهاينة منذ الاذل متعطشين لسفك دم البشر ممن ليسوا على دينهم
فهم يولدوا في دمائهم سلوك القتل والسطو والتنكيل
سياتى نهاية امريكا بمشية الله على ايدى الصهاينة ممن هم اعضاء
مهيمنين على البنتاجون وممن هم يخططوا لاسرائيل
بانها ستمتد من الفرات إلى النيل وهذا لم ولن يكون
فان فكروا في إن يكون لا قدر الله فقد ضلوا سواء السبيل
يا ليتها من خيبة امل
استحالة ان نستمر على تلك الحالة وقد انعدمت فينا العدالة
المكتب اصبح خالى بما كان يحوى من عمالة
لا صحفى ياتينا بخير ولا كاتب ينشر مقالة
اصبحنا نكتب مقالا باسم اهالينا حمديه وكوثر وهالة حتى اوشكنا ان نكتب للعمة والخالة
لحد ما صبحت كتابتنا ممله وعلى وشك ان نلقى بها فى الزبالة
الطمع ادى بنا فى النهاية الى اسوأ حالة
فبدلا من ان نسمو بالصحافة وجدنا انفسنا بين طفيل وعالة
يا ليتها من خيبة امل ادت بناء الى المضى فى الخيانة
فاستسلمنا لما حل بنا فالتزمنا للاستكانه
----------------------------------------------------
ابراهيم وهاران
القى بابراهيم فى النار ايام الملك نمرود ولما نجاه الله منها اصاب الملك الشرود
ابراهيم ابو الانبياء كان يؤمن برب الوجود اما هاران فربه ليس له وجود
كان يعبد صنم من صخر جلمود يفتقر الى المهابة ويعلوه البرود
فاعتقد هاران ان ربه سينجيه شانه شان رب الوجود
فاحترم النار والقى بنفسه فيها وهو مطمئن ومشدود
فالتهمته النار وتحول الى رماد مع الوقود
وكان هذا بين شاهد ومشهود فلم لا يؤمنوا بعد كل هذا برب الوجود
الم يعلم هاران ان ابراهيم سكون فى فردوس الخلود ام هو سيكون فى عذاب ممدود
----------------------------------------------------
مين بيضحك على مين
مين بيضحك على مين طالما المادة والنفوذ بتكسر كل القوانين
فلا يمكن لى ان اكون من الوظفين طالما ليس لدى مادة من المهيمنين
نحن فى كل المجالات منسيين بل وفى الحصول على القمة معدومين
الدولة تتكلم دايما عن الحد من البطالة ونحن للعمل اصلين
وحتى لو اتحققت هيكون امته ونحن على وشك ان نكون مسنين
نحن بنعانى من اناس لا ليهم شرف ولا دين
حسبنا الله ونعم الوكيل من اناس لا يخافون من رب العالمين
هؤلاء مجرمين لا يتورعون فى الكسب الحرام وترك الظلم يجور بالمظلومين
لا شك ان هناك حيتان تلتهم اموال الممولين
فالوظائف فى بلدنا اصبحت من حق القادرين
اما الفقراء فهم عنا بعيدين فليس لديهم مال ولا لديهم مهمنين
ويرون باعينهم ما يدور من حولهم وهم بما يرونه مكبوتين
حتى اوشكوا ان ينفجروا والدولة تتهمهم كارهابيين
فيه هناك حيتان فى الدولة معروفين فلا حد يقدر يتفوه بكلمة سيكون من المواربين
كيف لى كمواطن ارى الظلم واحب وطنى واكون من المنتمين
فيه عاملين كثيرين سودوا حالاتهم وقبضوا الالاف والملايين
واتعينوا مرة اخرى فى بعض من المصالح المميزين
والشاب لم يجد عمل فصار من اليائسين
ومدام مفيش قانون رادع لهؤلاء المتلاعبين
سيستمروا فى تلاعبهم طالما انعدمت القوانين
----------------------------------------------------
مـربـعـات
يا لحظى الهباب ويا للعجب العجاب
كلما تقدمت لصحيفة يقابلونى بترحاب حتى ظننت انى اعلو فوق السحاب
لكن افاجأ ممن يدعون انهم فلاسفة الاداب
قد نصبوا لى كمين واطاحوا لى فى انقلاب
حتى يئست من حياتى وظننت انى اجرى ورا سراب
وسدو نفسى من محاولة الكتابة او حتى التفح فى كتاب
بالرغم من شعر راسى اللى شاب فنحن من المسرح الادبى فى غياب
اتهمونا اننا نجهل علم الكتاب ونحن فى انفسنا نعلو فوق السحاب
كم من مؤلفين عابوا اعمالهم فى حياتهم وبعد ان ماتوا
علموا انهم دخلوا الادب من اوسع الابواب
وهل كانوا من العمل الذى ادعو انه تافه يقرءونه دون استيعاب
ام كانوا يفهمونه وما ينالون منهم غير الاغتياب
وماذا كان بعد كل هذا وبعد ان حفيت قدماى وكعبى داب
وانا لا اعرف سبب من الاسباب
وانا اقول الشعر دون دراسة للعروض ودون معرفة موقع الكلمة من الاعراب
الا بالموسيقى التى اسمعها باذنى هكذا كان الشعر الجاهلى
بليغ فجاء ما هو ابلغ من الملك الوهاب
----------------------------------------------------
شكر وثناء
اليك يا ربى بثثت شكواى فراعيت حزنى وبلواى
وشفيت عزيز لدى كثيرا ما اقرت به عيناى
دعوتك باسمائك الحسنى تارة وبالقرآن تارة فبرحمتك وعطفك قبلت دعواى
وانا بداخلى لن استحق هذا ومع هذا فانت احن على من والداى
تغاضيت عن ذنوبى وقسوتى وعملت على قبولى ورضاى
العبد لا يعفو وانت تعفو فهل فى اخرتى استطيع ان اثبت امامك وتخور قواى
فاللهم يا مثبت القلوب ثبت قلبى على دينك
كى تذهب الخوف عن والطمأنينه تتمكن من قلبى وحشاى
لم تخيب املى فى حياتى الدنيوية فارجو الا تعمل فى اخرتى على ردى وخزاى
فلك الحمد ولك الشكر ان خلقتنى مسلما
فان لم اكن والعياذ بك فكيف يكون ان اخلد فى نار
ترمى بشرر كالقصر تطيقها نفسى وازاى
وكثيرا ما اخلو بينى وبين نفسى واشكر ربى
الذى نجانى وانقدنى من عذاب اسمع نه ولم تراه عيناى
فاللهم يا ربى لا تجعلنى اراه فرؤيته وان ادخلتنى الجنة
سيظل عالقا بذهنى وصورته لا تفارق عيناى
واحرم من نعيم جنة ادخلتنى فيها فقد احزن على من لم يحالفهم الحظ
والهداية ولن تهديهم كما هديتنى فياليتك تهدى العاصى والكافر
وتذهب عنهم البلاء وتجعل منهم عابدين واولياء
فانا احسن واتالم وغيرى يحس ويتالم
وما لا احبه لنفسى لا احبه لغيرى فكيف الارى الالام تحيق بسواى
ولكن انت وشانك فى عبيدك تضل من تشاء وتهدى من تاء
فلا تؤاخذنى ان كنت اخطأت فالخطأ والنسيان من سمة البشر
فاللهم اهدنى الى صراطك المستقيم وعلى الاستقامة سدد خطاى
فانا عبد ذليل وضعيف فلا احد غيرك ياخذ بيداى